کد قالب کانون حادثه عاشورا در گذر تاريخ

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 249
بازدید کل : 152905
تعداد مطالب : 2266
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1402

عکس پروفایل محرم

حادثه عاشورا در گذر تاريخ

ائمّه و اهتمام در بزرگ داشت حادثه عاشورا

چنان كه پيش تر اشاره شد، شيعه اماميه هميشه مورد حمله و تهاجم بوده است و علماي ما در مسائل مختلف اعتقادي، فقهي و... مدافع حريم و مكتب تشيّع بوده اند. از مواردي كه همواره بهانه جويان به آن بهانه به مذهب ما تهاجم نموده اند، واقعه كربلا و عاشوراي سيّدالشهداء عليه السلام است.

از همان محرم سال 61 هجري كه اين ماجرا پيش آمد، ائمّه اطهار سلام اللّه عليهم و شيعيان اهل بيت به پيروي از رهبران خود همواره اين روز بزرگ را زنده نگه داشته اند. البته بنيان گذار مراسم عزاداري سيّدالشهداء عليه السلام خود رسول اللّه صلي اللّه عليه وآله بوده اند كه احاديث شيعي و سنّي در اين مسئله بيش از حد تواتر است.1

از طرفي، دشمنان و مخالفان ما همواره سعي كرده اند كه اين روز فراموش شود و آثار و تبعات آن از بين برود. در واقع، به همان ميزان كه ائمّه عليهم السلام و ديگر افراد خاندان رسالت كوشش كرده اند تا اين روز باقي بماند و به بقاي آن اهتمام ورزيده اند، دشمنان به گونه هاي مختلف كوشيده اند تا آثار اين حادثه از ميان برود و اين روز فراموش شود.

بنابراين، روز عاشورا روز تعامل و تقابل دو جبهه شده است; جبهه اي

كه مي خواهد اين روز باقي بماند و جبهه ديگري كه هدفش از بين بردن اين روز مهم و تاريخي است.

بديهي است كه در تاريخ اسلام كمتر روزي است كه اين ويژگي را داشته باشد. مي توان روز غدير را نمونه اي از همين روزها به شمار آورد كه از روز نخست حادثه غدير خم كساني سعي كرده اند آن را انكار كنند و برخي در كم رنگ جلوه دادن و بي اهميت نمودن آن روز تلاش كرده اند و در مقابل، اهل ولايت تمام سعي و كوشش خود را به جهت احيا و زنده ماندن آن روز جاوداني به كار بسته اند.

اين ويژگي بر عظمت و حساسيت روزهاي غدير و عاشورا دلالت دارد.

به راستي آن روزي كه حادثه عاشورا واقع شد، نه معاويه، نه يزيد، نه بني اميّه و هيچ كس ديگر فكر نمي كردند كه اين حادثه و نتايج آن به ضرر بني اميّه و پيروانشان و به پيروزي مكتب اهل بيت عليهم السلام بينجامد.

از اين رو، اقامه عزاداري و برپايي مراسم عزاي سيّدالشهداء عليه السلام و اصحابشان وظيفه همه شيعيان است. ما مأمور هستيم كه احترام اين روز را نگه داريم و اين امر از واجبات ماست. هر كس در هر مقام و شأن و جايگاهي، آن اندازه كه مي تواند، بايد در اين راه و بنا بر وظيفه اش سعي و كوشش كند.

روشن است كه عزاداري احكام و آدابي دارد كه مردم بايد از ديدگاه مراجع خود پيروي كنند و همانند ديگر برنامه هاي ديني، بايستي در محدوده شرع و جهات شرعي گام بردارند.

البته به لطف پروردگار و حضرت ولي عصر

عجل اللّه تعالي فرجه الشريف اين مراسم در كشور ما به خوبي برگزار مي شود. افزون بر اين، پيروان اديان ديگر نيز در اين برنامه باشكوه شركت مي كنند و بركات آن مجالس براي آنها نيز محسوس بوده است.

اين مراسم، برنامه مذهبي است و جلوگيري از آن شايسته نيست، ولي در برخي از كشورهاي اسلامي همواره درباره عزاداري سيّد و سالار شهيدان عليه السلام سخنان و حركات فتنه انگيز صورت مي پذيرد كه به حوادثي تلخ و تأسّف بار مي انجامد. 1 . براي آگاهي بيشتر از روايات عامه در اين زمينه مي توانيد به كتاب سيرتنا وسنّتنا علامه اميني و مقدمه كتاب المجالس الفاخره علامه سيّد شرف الدين، مراجعه كنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه محرم